Methodieken

Effectieve behandelingsmethoden voor diverse psychische klachten

Mijn methodieken

Belemmerende gedachten, gevoelens en gedrag?

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een gedragstherapie die succesvol is gebleken bij de behandeling van angst, depressie, stress, chronische pijn, verslaving, trauma etc. Zowel individueel als in groepen mogelijk. ACT richt zich primair op coping i.p.v. klachten. Cliënten krijgen toegang tot de e-Health app ACT-Guide en hiermee een schat aan oefeningen, animaties, games, video´s en illustraties in handen. De FIT-60 brengt de psychologische flexibiliteit van een persoon in kaart. Deze flexibiliteit bepaalt hoe iemand omgaat met vervelende gedachten, gevoelens en (lichamelijke) ervaringen. Klik hier voor de FIT-60. Print uit en neem mee. Pijn (of stress) zonder strijd video

Lees hier mijn blog over ‘angst verlamt’ en ‘gevoelens’.

De Burnout Assessment Tool (BAT) is een zelfbeoordelings- vragenlijst om burn-out te meten. De BAT kan bij individuele werknemers gebruikt worden in het kader van burn-out diagnostiek en groepsgewijs in organisaties om te screenen op het vóórkomen van burn-outklachten. De algemene versie van de BAT kan ingezet worden in het kader van een re-integratie-traject voor niet werkenden. Klik hier voor de Burnout Assessment Tool. Print uit en neem mee. Burnout: Symptoms & Strategies video

Lees hier mijn blog over ‘burn-out omkeren’. 

Uit evenwicht?

Is je gevoel niet in balans met je lichaam?

Wanneer de balans in je lichaam verstoord raakt geeft je lichaam waarschuwingssignalen af, zoals een snellere ademhaling, hogere spierspanning of hartslag. Biofeedback helpt jou deze signalen te herkennen en werkt voorwaardenscheppend. Het is een verzamelterm, voor de trainingsmethoden, waarbij technische hulpmiddelen gebruikt worden om vormen van (over)spanning in het lichaam aan te tonen. Door deze lichaamssignalen te laten zien aan een cliënt kan deze er meer invloed op leren uitoefenen en wordt het onbewuste bewust gemaakt.

Biofeedback is een wetenschappelijk bewezen interventie die complementair kan worden ingezet en heeft een krachtig positief effect op jouw emotionele welzijn. Vooral bij personen met lichamelijke stresssymptomen in hun klachtenbeeld. Als je hier last van hebt, maak dan een afspraak bij ons. Zeker als medicatie niet jouw 1e voorkeur is.  Daarnaast kan het ook preventief worden ingezet om tot betere werk- of sportprestaties te komen of om welbevinden en vitaliteit te verbeteren. How does a biofeedback therapy session work? The 5 steps video

Een combinatie van gedragstherapie (ACT) en biofeedback (HRV of ADEM) is een bewezen effectieve methode om stress en angstgevoelens te reduceren, waardoor ook sneller resultaat.

Gratis kennismakingsgesprek

Ik vind het erg belangrijk dat het gevoel goed is en dat je vertrouwen hebt in mij en het begeleidingstraject dat we samen aan gaan. Wil je makkelijk en snel een gratis kennismakingsgesprek inplannen? Vul dan je naam en e-mail in, ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met je op.

Vrijblijvend aanvragen


Balans tussen stress & ontspanning

Sta je door stress mentaal in de overlevingsstand?

Bij voortdurende stress produceert het lichaam continu stresshormonen, waardoor ook het autonome zenuwstelsel (AZS) kan veranderen. Het AZS regelt automatisch bijna alle onbewuste functies en processen in je lichaam, zoals je ademhaling, je hartslag, je bloeddruk, de energieproductie, de spijsvertering en de stofwisseling.

Stress heeft een grote invloed op je lichaam, zowel op mentaal als fysiek gebied. Stress zorgt niet alleen voor een disbalans in je lichaam, het komt ook voort uit een disbalans. 

De activiteiten van het AZS zijn onderhevig aan de continue veranderingen in de omgeving. Zo reageren we voortdurend en onbewust op signalen van andere mensen, zoals gezichtsuitdrukking, oogopslag, stem, houding en gedrag. Het ‘onbewuste’ scannen van de omgeving door het zenuwstelsel noemen we neuroceptie. Mensen zijn sociale wezens en daardoor spelen signalen van anderen een aanzienlijke rol bij deze neuroceptie. Als iemand schrikt of wegvlucht, staan we onmiddellijk zelf op scherp, zonder daarbij na te denken. 

Een ontregeld zenuwstelsel kan op de lange termijn leiden tot psychische verstoringen als gevolg van een fight, flight of freeze reactie. Gelijktijdig kan een breed scala aan symptomen optreden die kunnen worden samengevat onder de noemer van ‘stress gerelateerde lichamelijke aandoeningen’ – van hoge bloeddruk tot burn-out en van prikkelbaarheid tot slapeloosheid.

Trauma and the nervous system a Polyvagal perspective video

Wanneer iemand last heeft van ongezonde of chronische stress, wordt de functie van het autonome zenuwstelsel verzwakt door de afname van de hartslagvariatie (HRV) en neemt het risico op cardiovasculaire aandoeningen toe. Daarnaast verzwakt stress ook ons immuunsysteem.

Onze HRV stressmeting meet de belasting in het lichaam door stress. Door middel van HRV kunnen we de fysieke en mentale conditie bepalen en op een eenvoudige, snelle en betrouwbare manier hier ook een conclusie aan verbinden m.b.t. vitaliteit.

Het meten van de pulsaties van de bloedstroom in de kleine bloedvaatjes van de huid wordt gebruikt om de vaat- karakteristieken in kaart te brengen. De technologie die dit kan meten is de versnelde golfvorm (APG). Beide metingen zijn pijnloos en worden uitgevoerd met behulp van een vingersensor.

De HRV is een aangetoonde stressindicator in vele gepubliceerde studies en de APG golfvorm is een aangetoonde indicator voor de cardiovasculaire gezondheid. Met de onderzoeksgegevens van de HRV test en de APG golfvorm ontvang je dus een waardevol inzichtgevend rapport over je gezondheid. 

Door een zorgvuldige analyse van deze resultaten kan jouw persoonlijke gezondheidsstatus objectief worden bepaald. Naast ouderdom hebben versuikerde eiwitten (AGE’s), een hoge alcoholconsumptie, roken en stress invloed op arteriële vaatstijfheid. Wij bieden ook stoppen met roken begeleiding aan.

HRV and Physiology Basics video

Sympathisch systeem 'gaspedaal'

Parasympathisch systeem 'acculader'

Onrust

Ben je ongerust over je fysieke en mentale gezondheid?

Slaapproblemen kun je zien als ‘uit je ritme zijn’. Een slechte nachtrust heeft gevolgen voor je welzijn, je gezondheid en voor je sociale interactie. Als je je zorgen maakt over slaap, als je slecht slaapt of wanneer je je niet meer kunt herinneren hoe uitgerust zijn voelt, ben je in Nederland helaas niet alleen. Volgens het CBS meldt 1 op de 5  Nederlanders slaapproblemen.

Neurofeedback (NFB) is een effectieve trainingsmethode bij problemen in de prikkelverwerking. Hersengolven zijn net zoals de bloeddruk of hartslag eenvoudig te meten. Tijdens de intake meten we de hersengolven in 3 verschillende stadia: ogen open, ogen dicht en bij het uitvoeren van een cognitieve taak. Hierdoor kunnen we zien welke hersengebieden verhoogde of verlaagde activiteit laten zien en kunnen we de oorzaak achterhalen. Wanneer er te veel of te weinig breinactiviteit is, wordt het brein weer in balans getraind met een op maat gemaakte computergestuurde training.

Lees hier mijn blog over het flipperkastbrein en NFB-training.

Melomind richt zich op de alfagolven in je hersenen die een sleutelrol spelen in het natuurlijke proces van ontspanning. Alfagolven worden gegenereerd wanneer je geest ontspannen of in een staat van stilte of meditatie is. Gunstige effecten zijn onder meer verbeterde slaap, lagere stressniveaus en een betere focus. Je ontvangt real-time auditieve feedback die je informeert over jouw staat van ontspanning, je leert hoe je positieve neurale verbindingen te versterken en de fysiologische cyclus van stress te doorbreken. Melomind video

Samen maken we een keuze voor een passende (leefstijl-) interventie. Vanuit het intakegesprek wordt uiteindelijk het plan opgesteld dat leidend wordt voor het coachtraject.

 

Meer weten?

Bekijk mijn profiel op coachfinder, het grootste coachingsplatform van Nederland, waar ik als persoonlijkheidscoach te vinden ben.